آزمون یوس ترکیه 2022

آزمون یوس ترکیه از جمله موضوعات مهم برای دانشجویانی است که قصد ادامه تحصیل در کشور ترکیه را دارند در اینجا سعی داریم شما را با صفر تا صد این آزمون آشنا سازیم.

یوس (YÖS) مخفف کلمه Yabancı uyruklu öğrenci sınavı  آزمون ورودی دانشجویان خارجی به دانشگاههای دولتی و خصوصی کشور ترکیه می باشد. که این آزمون هر سال توسط دانشگاهها برگزار میگردد. در حال حاضر این آزمون جزء آزمون های نسبتاً ساده به شمار می رود و پذیرش تحصیلی در کشور ترکیه روند دشواری ندارد. تا سال 2010 میلادی این آزمون بصورت سراسری با عنوان MYOS و توسط نظام آموزشی کشور ترکیه برگزار می شد و نتایج نیز توسط سازمان سنجش کشور ترکیه اعلام می شد. از سال 2012 میلادی به بعد براساس قوانین مصوب شده این آزمون بصورت جداگانه توسط دانشگاهها برگزار می گردد.

MYOS آزمون سراسری ترکیه

همه چیز در مورد آزمون یوس ترکیه

نمره آزمون یوس از 100 محاسبه می شود و نحوه پذیرش در رشته مورد نظر برای هر دانشگاه متفاوت می باشد. بسته به نمرات کسب شده متقاضیان آزمون یوس و درخواست خای متقاضیان برای رشته خاص نمره قبولی متفاوت می باشد و رقابت در رشته های خاص بسیار است و حداقل نمره قبولی در آزمون یوس برای رشته های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی 90 می باشد.

توجه داشته باشید در برخی دانشگاههای مطرح ترکیه حتی با کسب نمره 100 نیز ممکن است نتوانید در رشته پزشکی و یا دندانپزشکی قبول شود چرا که داوطلبان این رشته بسیار و رقابت نیز بسیار شدید است.

طبق آمار منتشر شده از نتایج آزمون کنکور یوس در سالهای گذشته نمره قبولی برای رشته پزشکی در دانشگاه استانبول 100 بود و برای دانشگاه آتاتورک 97.5 و دانشگاه الوداغ نمره 97

تعداد سوالات آزمون یوس عموماً 100 سوال می باشد و مدت زمان جوابگویی 100 الی 120 دقیقه می باشد.

با شرکت در آزمون سراسری یوس شما می توانید در کلیه رشته هایی که در دانشگاههای ترکیه تدریس می شوند در صورت اخذ نمره مناسب در آزمون یوس تحصیل نمایید.

رشته های پرطرفدار پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، فیزیوتراپی می باشد که در این رشته ها رقابت بسیار بالاست.

پس از کسب نمره قبولی در آزمون یوس شما مجاز به انتخاب رشته در دانشگاههایی هستید که حدنصاب نمره آزمون یوس را کسب کرده باشید.

سرفصل های آزمون یوس شامل : ریاضیات، هندسه و هوش می باشد. 

  • ریاضیات آزمون یوس

سوالات بخش ریاضیات آزمون یوس عموماً شامل موارد زیر می باشد :

اعداد (چهار عمل اصلی، مبناها، اعداد صحیح، اعداد اول، فاکتوریل، ب.م.م و ک.م.م )

اعداد گویا، اعشاری، توان، رادیکال، اتحاد، تجزیه، نسبت و تناسب، معادلات و نامعادلات درجه بک، قدر مطلق، منطق، مجموعه ها، رابطه، تابع، عملگرها و همنهشتی اعداد، اصول شمارش، بسط دو جمله ای، احتمال، چند جمله ای، توابع درجه 2، سهمی، معادلات و نامعادلات درجه 2، مثلثات، اعداد مختلط، لگاریتم، سری و دنباله، سیگما

توابع خاص (تابع جز، توابع صحیح، توابع ساین و…)

حد و مشتق ، انتگرال، ماتریس، دترمینان

  • هندسه آزمون یوس

سرفصل های هندسه آزمون یوس شامل :

تعاریف اولیه هندسه، زاویه ها در خطوط موازی و مورب، زاویه ها در مثلث، ارتفاع، نیمساز، میانه، مثلث های خاص، مساحت مثلث، تشابه مثلث ها، نامساوی های مثلث چند ضلعی، چهار ضلعی، متوازی الاضلاع، لوزی، مستطیل، مربع، ذوزنقه، دایره، هندسه تحلیلی، هندسه فضایی، بردارها

توجه داشته باشید سوالات آزمون هندسه حدوداً 5 الی 10 سوال می باشد لذا پاسخ دادن به سوالات هندسه شما را از بسیاری از شرکت کنندگان جلو می اندازند.

  • هوش آزمون یوس

عموماً 50 درصد از سوالات آزمون یوس شامل سوالات هوش می باشد. سطح سوالات هوش پایین است و با اندکی تمرین و یادگیری روش حل تمرین ها شما براحتی می توانید به سوالات هوش نیز پاسخگو باشید.

برای کتاب رفرنس مناسب سوالات هوش می توان به کتاب متروپل اشاره کرد.

حداقل نمره قبولی در آزمون یوس 50 می باشد اما بسته به دانشگاه و رشته انتخابی متفاوت است.

هزینه آزمون یوس برای هر دانشگاه متفاوت است از 50 لیر تا 100 دلار و یورو نیز بسته به دانشگاه متغییر می باشد.

برای ثبت نام در آزمون یوس شما می توانید از بهمن ماه تا اسفند ماه اقدام نمایید برای اطلاع از زمان ثبت نام کنکور می توانید به سایت سازمان سنجش ترکیه و یا دانشگاه مورد نظر شوید و از اخبار مربوط به ثبت نام و زمان آزمون مطلع شوید.

زمان برگزاری آزمون یوس معمولاً از اردیبهشت ماه تا تیر ماه می باشد.

آزمون یوس یک آزمون داخلی برای دانشجویان خارجی می باشد . نمره قبولی در آزمون یوس فقط برای تحصیل در دانشگاههای ترکیه اعتبار دارد و اعتبار این آزمون 2 سال می باشد.

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه
    Cresta Help Chat
    Send via WhatsApp